top of page

AIAS (AI Assessment Scale) @Leon Furze

AI Hackaton 2024: Barend Last bespreekt risico’s van AI zoals afhankelijkheid, bias, en misleiding.

Last, B. (2024). Expliciete risico's die aandacht verdienen [Presentation]. AI Hackaton 2024, Nederlandse AI Coalitie & University of Twente.

Barend Last schrijver, docent en onderwijsmaker

"Expliciete risiko’s die aandacht verdienen": 

Afhankelijkheid. We moeten voorkomen dat leerlingen en studenten zo afhankelijk worden van AI dat ze essentiële vaardigheden niet meer zelf ontwikkelen.
Bias: AI-systemen en algoritmes zijn niet neutraal. Ze weerspiegelen de vooroordelen in de data waarmee ze zijn getraind en de wijze waarop ze zijn gebouwd (en door wie). We moeten kritisch blijven op de mogelijke biases in AI-systemen en onze leerlingen en studenten leren hoe ze deze kunnen herkennen en aanpakken.

Bullshit: AI kan overtuigend klinken, ook als het feitelijk onjuist is. Sterker nog, onderzoek laat zelfs zien dat AI inmiddels betrouwbaarder en empathischer overkomt dan echte mensen. Maar, het is dan wel ontworpen om menselijk te klinken, het is echter niet gemaakt om per se de waarheid te vertellen. We moeten onszelf en onze leerlingen en studenten daarom leren om altijd kritisch te blijven en de output van AI-systemen te verifiëren.

Leon Furze, Consultant, author and PhD candidate

Leon Furze heeft een nieuwe manier van assessment voorgesteld met een schaal van AI integratie: "het AIAS model".


“Can the AI Assessment Scale stop students “cheating”

with AI?”

Op zijn website zie je een samenvatting van de vele initiatieven in deze richting.​

AIAS-model van Leon Furze: vijf niveaus van AI-gebruik in assessments, van ‘Geen AI’ tot ‘AI Exploration’

Hierin worden 2 Nederlandstalige bijdragen genoemd die ik hier nog even specifiek weergeef:

Perkins, Furze, Roe & MacVaugh (2024). The Al Assessment Scale, August 31, 2024
AI-gebruik in taken schaal: vijf niveaus van AI-integratie, van ‘Geen AI’ tot ‘AI Toegestaan’, voor AI-toepassingen

Erik de Vries Schoolmakers, een groep die in Vlaanderen leer- en veranderprocessen in scholen begeleidt:

De schaal Leon Furze heeft Erik vertaald, geïnterpreteerd en een beetje anders vormgegeven.
De schaal kent vijf gradaties en gaat van ‘geen gebruik van AI’ tot ‘alle remmen los’.

Bas Heerink Adviseur Educatieve Technologie bij ROC Twente

"Het AIAS model maakt het mogelijk om studenten vooraf duidelijkheid te geven over hoe zij met AI mogen werken. Ieder team en docent heeft nu de mogelijkheid om eenduidig en transparant te zijn."

Het AIAS-model van  Heerink biedt duidelijkheid over AI-gebruik in onderwijs met 5 niveaus, van ‘Geen AI’ tot ‘AI toegestaan

0208540412‬ / 0618569839

Bluesky
Bluesky
linkedin.png
Signal

Laan der Hesperiden 128

1076DX Amsterdam

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Bedankt voor je inschrijving!

bottom of page