top of page

Bernard's Bio

IBernard Donners tijdens lunch met zijn twee kinderen, illustrerend zijn balans tussen technologie-expertise en familieleven

Bernard Donners is een ervaren leider en innovator met een rijke internationale bedrijfservaring en een grote interesse in technologie.

Als vader van twee kinderen en AI-pionier, vraagt Bernard zich al een tijdje af: 'Hoe gaat deze technologie de toekomst van mijn kinderen vormgeven?'

Met meer dan 25 jaar ervaring in C-level functies bij multinationals zoals Philips, als ondernemer in e-commerce, en nu als docent International Business & AI aan TIO Business School in Amsterdam en Groningen, werkt Bernard aan een heldere visie op de toepassing van Generatieve AI.

Zijn carrière, die hem van Duitsland via Hong Kong tot Silicon Valley bracht, kenmerkt zich door het succesvol leiden van complexe transformaties en het opzetten van innovatieve businesses.

In Duitsland leidde Bernard de productstrategie en -planning voor Philips Car Systems, toen al als een "supply chain manager" avant la lettre, waar hij ook 's werelds eerste autonavigatieapparatuur lanceerde.

In Oostenrijk realiseerde hij  een indrukwekkende turnaround van Philips' Europese fax-divisie.

Bij Philips Portable Audio in Hong Kong leerde hij de waarde van product ontwikkeling en verkoop in een ketensamenwerking kennen met het "huren van shelf space" bij Amerika's Walmart.

Bij Philips North America was hij pionier in de ontwikkeling van de internetactiviteiten en leidde hij strategische samenwerkingen met technologiegiganten (AOL/TimeWarner, Microsoft) die ook toen al te maken hadden met de afweging tussen business, maatschappelijk belang, ethiek en fair use.

In zijn laatste Philips-posting integreerde hij als CEO van Philips Rusland 5 business units voor versnelde groei.

De expertise van Bernard is divers en multidisciplinair. Zijn technische achtergrond (HTS), aangevuld met studies aan gerenommeerde instituten als IMD Lausanne, Stanford University en INSEAD, vormt de basis voor zijn begrip van generatieve AI en andere opkomende technologieën.

Bernard gelooft dat we, door te leren van historische veranderingen, beter voorbereid kunnen zijn op wat de toekomst ons brengt. Hij vertelt zijn studenten dat het oude adagium ‘kennis is macht’ aan het evolueren is, maar (sociale) authenticiteit en een solide kennisbasis èn kritisch denken belangrijk blijven om je als mens te onderscheiden. De echte disruptie van AI, zo benadrukt hij, ligt in deze fase niet uitsluitend in de technologie zelf, maar vooral bij de mensen en bedrijven die begrijpen hoe ze deze op een effectieve en strategische manier kunnen inzetten. AI als toekomstige kerncompetentie én partner!

0208540412‬ / 0618569839

Bluesky
Bluesky
linkedin.png
Signal

Laan der Hesperiden 128

1076DX Amsterdam

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Bedankt voor je inschrijving!

bottom of page