top of page

De kracht van leren ligt in samenwerking met AI. We gaan terug naar de tijdloze pijlers van onderwijs en dat is kritisch denken;

 het Socratisch Onderwijs!

Generatieve AI in het Onderwijs

"It’s not another calculator"

De "het is niet zomaar een andere rekenmachine" vergelijking benadrukt dat generatieve AI niet slechts een hulpmiddel is zoals de rekenmachine, maar een transformatieve technologie met verstrekkende gevolgen voor lesgeven en leren.
Generatieve AI moet creatief en effectief in de klas kunnen worden gebruikt zonder de noodzaak van kritische denkvaardigheden weg te nemen. AI vraagt niet om minder, maar juist om méér kritisch denkvermogen!
In de toekomst zal bij examens "competentiegericht toetsen" veel belangrijker worden dan feitelijke kennisvragen – vragen die een zoekmachine of AI-model net zo goed of zelfs beter kan beantwoorden,

AI-gebruik in taken: Van ‘plagiaat’ naar ‘Augmented Intelligence’ met de AI Assessment Scale (AIAS) als integraal leermiddel

Van "plagiaat" naar "Augmented Intelligence"

Hoe we onze toetsingspraktijk zullen moeten transformeren met AI van snapshot momentopnames naar een integraal onderdeel van elk leerproces, van begin tot eind.
Met de AIAS wordt een begin gemaakt van een AI schaal.

Bloom's model aangepast voor het AI tijdperk
1741871098891.jpeg

Complexe denktaken uit de Taxanomie van Bloom aangepast voor het AI tijdperk door onderzoeker Dr. Chahna Gonsalves. Baren Last heeft een interessante analyse hierover geschreven.

Slimmer werken met AI’ onderzoekt de paradox van kennisverwerving in de AI-tijdperk en benadrukt het belang van basiskennis.

De weg naar expertise vereist basiskennis van feiten.

Iedereen kan nu beschikken over die enorme bron van kennis die we kunnen aanboren. Daarom zou je denken dat het onderwijs in basisfeiten nu

achterhaald is. Maar precies het tegenovergestelde is het geval.

Dat is de paradox van de kennisverwerving in de tijd van AI

Peer-to-peer leerconcept bij programmeerschool in Amsterdam, geïnspireerd door École 42-model, als toekomst van AI-onderwijs.

Het peer-to-peer leerconcept als voorbode voor het "nieuwe onderwijs met AI"?

De programmeerschool in Amsterdam, gebaseerd op het Franse École 42-model, heeft sinds haar oprichting 5 jaar geleden een unieke aanpak. Met 600 studenten en slechts 12 begeleiders, vertrouwt de school niet op traditionele onderwijsmethoden. In plaats daarvan wordt het leerproces gefaciliteerd door een online platform en intensieve peer-to-peer samenwerking tussen studenten, met verbluffende resultaten.

 

 

 

 

Bron: Beyond Coding. (2023, 19 juli). Codam College: Free High Quality Education with Victoria Ous [Podcast-aflevering]. Spotify. Geraadpleegd op 16 Augustus 2024

Gamification in het onderwijs en de zelfdeterminatie theorie (ZDT) van Deci & Ryan

Duolingo is een dopaminegedreven leerplatform dat door zijn speelse karakter zeer verslavend is. Maar leidt het daadwerkelijk tot het leren van diepgaande kennis? De vergeetcurve van Ebbinghaus laat zien dat herhaling essentieel is om kennis vast te houden. Zonder herhaling zal namelijk 80% van de informatie snel verdwijnen. Games zoals 'World of Warcraft' bieden een ander perspectief en illustreren hoe gamification effectief kan zijn. Volgens de zelfdeterminatie theorie vervult deze game drie basisbehoeften: autonomie, competentie en verbondenheid. Door deze elementen in het onderwijs te integreren, kunnen leerlingen op een motiverende en effectieve manier blijven leren.

Gamification en zelfdeterminatietheorie in onderwijs: nadruk op autonomie, competentie en verbondenheid als motivatoren.
Barbara Oakley vergelijkt leerprocessen van het menselijk brein en AI, benadrukt het belang van begrip van menselijke intelli

Barbara Oakley, bekend van Practical Insights in Brain Science to Help Students Learn, legt in een video uit dat het menselijk brein en generatieve AI verrassend vergelijkbare leerprocessen doorlopen. Ook psychologieprofessor Tomas Chamorro-Premuzic benadrukt: “If you want to understand artificial intelligence, get better at understanding human intelligence.” Een creatieve aanpak gebaseerd op inzichten uit de neurowetenschappen is het werken met beeldspraak, zoals metaforen en analogieën. Klik op de link voor de video’s van Barbara Oakley ​​

Barabar Oakley: Uncommon Sense Teaching: Practical Insights in Brain Science to Help Students Learn (2021)

 

Chamorro-Premuzic, T. (2018, April 10). If you want to understand AI, study human intelligence first. Harvard Business Review. https://hbr.org/2018/04/if-you-want-to-understand-ai-study-human-intelligence-first​​

Socrates en AI

Wat Socrates ons leert over AI in de klas

AI verandert niet zozeer óf we vaardigheden ontwikkelen, maar wélke vaardigheden we ontwikkelen en hoe.

Frederico Mammano vergeleek de impact van AI met Maslow’s behoeftenpiramide en meteen ook de taxonomie van Bloom: zodra basisvaardigheden (zoals memoriseren) geautomatiseerd worden, ontstaat ruimte voor vaardigheden van een hogere orde zoals kritisch denken en probleemoplossing. AI helpt ons net als de rekenmachine om meteen moeilijkere vraagstukken aan te pakken. Hij waarschuwt echter voor een te grote afhankelijkheid van AI.

 

Technologische vooruitgang heeft altijd de aard van vaardigheden veranderd. Vaak idealiseren we oude methodes en zien we ze als superieur – vroeger was alles beter, maar de geschiedenis toont aan dat menselijke vaardigheden voortdurend evolueren in samenspel met technologie. Denk maar aan de manier waarop we vroeger jaagden en de evolutie van onze wapens onze technieken deed veranderen.

 

In 370 v.Chr. waarschuwde Socrates in Plato's "Phaedrus" dat het schrift zou leiden tot geheugenverlies - mensen zouden informatie opschrijven in plaats van onthouden, wat zou resulteren in "schijnwijsheid". 

Felix Brekelmans heeft het socratisch onderwijs verder uitgewerkt in het 2e hoofdstuk van bovenstaande verdieping.

0208540412‬ / 0618569839

Bluesky
Bluesky
linkedin.png
Signal

Laan der Hesperiden 128

1076DX Amsterdam

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Bedankt voor je inschrijving!

bottom of page