Succesvolle AI-Implementatie in Organisaties: Van Theorie naar Praktijk - deel 2
- Bernard Donners
- 30 apr
- 6 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 6 mei
Een korte statusanalyse
De invloed van AI en data op klantgerichte organisaties begint zichtbaar te worden. In sommige bedrijven neemt AI inmiddels repetitieve taken over, waardoor medewerkers zich kunnen richten op complexere werkzaamheden die empathie vereisen. Ook helpt AI bij het stroomlijnen en standaardiseren van interne processen, zoals werving en onboarding van klanten. In de B2B-sector wordt gewerkt aan de automatisering van workflows, voorraadbeheer en bijvoorbeeld predictive maintenance.
AI zal in eerste instantie vooral invloed hebben op taken die binnen een gestructureerd kader vallen: repetitief, op regels gebaseerd werk.
Maar ook in de dienstensector beginnen de veranderingen zich af te tekenen. Verdienmodellen in de advocatuur, bij fiscalisten en accountants worden inmiddels fundamenteel uitgedaagd door kunstmatige intelligentie.
Beloning zal dus outputgericht en gebaseerd moeten zijn op toegevoegde waarde en succes.
Hetzelfde fenomeen doet zich overigens voor bij reclamebureaus en in de wereld van enterprise software. Ook daar zal het verdienmodel evolueren: van SaaS naar output- of consumption-based pricing.
Dit zijn de eerste contouren van de gevolgen van AI als systeemtechnologie. De technologische verandering overstijgt niet alleen de biologische evolutie van de mens, maar ook die van organisaties – waarbij organisatorische traagheid (inertia) een remmende factor vormt. Vandaar dat ik in deel 2 een verdere leidraad wil ontwikkelen voor het veranderingsproces binnen organisaties. '
Daarbij maak ik gebruik van het inspirerende werk The AI Labor Playbook van professor Jules White – een 21 pagina’s tellende paper die zonder meer de moeite waard is om te lezen.
Als hoogleraar Computerwetenschappen aan Vanderbilt University in Nashville (Tennessee) begrijpt hij als geen ander zowel de technologie als het potentieel ervan.








Mijn advies is te beginnen met experimenteren op basis van je eigen content en data. Wat zijn de problemen en opportunities die we willen aanpakken? Ook het onderzoeken van de tien meest tijdrovende en repetitieve workflows in een crossfunctioneel team is een goede start. Laat medewerkers deze workflows in kaart brengen, en onderzoek of deze met behulp van AI opnieuw kunnen worden ontworpen.
Breng het aantal vervolgens terug tot drie prioriteiten.
Ontwikkel een playbook om het proces en de impact te illustreren. Besteed het werk uit waar nodig, versnel het proces en schaal het op. Zo kunnen mensen met eigen ogen zien dat het werkt.
Een dergelijk traject zal naar verwachting zes tot twaalf maanden duren. Uiteindelijk zou je in een middel grote organsiatie minimaal 50% adoptie moeten kunnen realiseren met bestaande (off-the-shelf) AI-oplossingen zoals ChatGPT, Co-Pilot of Google Gemini. Minder dan dat is in feite een gemiste kans.
Een meer dwingende aanpak zie je bij bedrijven zoals Shopify (e-commerce) en Duolingo (taalonderwijs) – je zou ze ‘digital natives’ kunnen noemen.
In een interne e-mail aan het personeel, die later op LinkedIn werd gedeeld, kondigde Duolingo-CEO Luis von Ahn aan dat het bedrijf een “AI-first” benadering zal hanteren. Deze strategische verschuiving houdt in dat Duolingo kunstmatige intelligentie (AI) centraal stelt in zijn bedrijfsvoering.

Ik denk dat deze aanpak voor veel bedrijven niet zal werken en eerder tot onrust onder medewerkers zal kunnen leiden.
Tegelijk ligt het probleem ook op het gebied van motivatie op C-level.
In deze transitiefase zullen veel CEO’s denken dat AI (nog) niet op hen van toepassing is. Ondanks alle hype zijn er namelijk nog weinig concrete case studies, en het rendement op investering (ROI) is vaak lastig aantoonbaar. Bovendien is er nog geen directe “pijn” voelbaar als je AI níét inzet.
Toch is vaak een externe katalysator nodig om écht in beweging te komen:
een concurrent die met AI aan de slag gaat en je voorbijstreeft, of een klant die ontevreden raakt.
Ironisch genoeg: zodra AI wél effectief wordt ingezet, willen veel organisaties er juist níét over praten – om hun concurrentievoordeel niet prijs te geven.
In deze overgangsfase zie je dan ook vaak: veel hype, weinig tastbare voorbeelden en te weinig impact – simpelweg omdat de technologie nog niet daadwerkelijk en op schaal wordt toegepast.
Hopelijk heeft deze blog met The AI Labor Playbook van Jules White hier waardevolle stof tot nadenken geboden.
Hieronder vind je de audioversie van deze blog, automatisch gegenereerd met behulp van NotebookLM.
Bronnen:
White, Jules. The AI Labor Playbook: How to Build, Lead, and Scale Generative AI in Your Organization. Generative AI Innovation Network, 15 Apr. 2025.
Paardekooper, A. (2024, 11 april). AI betekent het einde van de advocatuur zoals we die kennen. Quote. Geraadpleegd op 24 april 2025, van https://www.quotenet.nl/zakelijk/a64560171/ai-einde-advocatuur-arjen-paardekooper/
Keller, S., & Price, C. (2011). Beyond performance: How great organizations build ultimate competitive advantage. John Wiley & Sons.
(Het Influence Model wordt hierin geïntroduceerd door McKinsey-partners Keller & Price.)
Kotter, J. P. (1996). Leading change. Harvard Business School Press.
Comments