Workshop Vossius Gymnasium (Docenten & Staf)
- Bernard Donners
- 10 mrt
- 1 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 7 apr

Vorige week heb ik een workshop gegeven op het Amsterdamse Vossius Gymnasium over de transformerende kracht van Artificial Intelligence (AI) binnen het onderwijs.
De kernboodschap? AI automatiseert repetitieve, regelgebaseerde taken, terwijl de mens zich kan richten op sociale authenticiteit, creativiteit en kritisch denken.
Voor docenten en leerlingen betekent dit dat AI niet alleen een hulpmiddel is, maar ook een aanleiding om anders te kijken naar digitale geletterdheid en didactiek. De Finnen hebben met hun onderwijs “4C’s” (Communication, Collaboration, Creativity en Critical Thinking) de weg al ingezet.
Kennis van de EU AI Act, ethisch redeneren en morele verantwoordelijkheid, zeker met de recente geopolitieke ontwikkelingen, wordt urgent. Een scriptie of werkstuk in zijn huidige vorm zal veranderen naar een meer transparante werkwijze waarin de samenwerking tussen mens en AI zichtbaar wordt. We zullen leerlingen een kritische grondhouding moeten meegeven en onderwijs inrichten als ruimte voor reflectie!
Kortom, maak met AI het onderwijs nóg menselijker door meer ruimte te bieden voor innovatie en diepgaander leren.
Hier vind je de volledige presentatie met meer informatie, voorbeelden en praktische tips.
Comments